söndag 17 februari 2013

Microsoft pensionerar MSN


Detta är kanske en nyhet för vissa? Jag tänkte mest uppmärksamma detta samt det faktum att många som använt sig av MSN protokollet har använts sig av mjukvara som ej skrivits från Microsoft. Jag känner till detta och reflekterar tillbaks till när jag körde gamla Windows XP för "några år sedan" och jag gjorde samma sak själv. För att spara minne så gick jag till sajter som www.download.com och laddade ner mjukvara från andra företag för att sedan använda MSN-protokollet därifrån. Primärt för att spara på datorns resurser, så som RAM-minnet.

Jag tycker det är bra att Microsoft skrotar MSN eftersom denna tjänst aldrig varit 100% kompatibel med mjukvara på t.e.x. Linux. Enklare tjänster som erbjöds från MSN-protokollet fungerade, men jag fick aldrig video-chat eller andra tyngre funktioner att fungera med t.e.x. Pidgin mjukvara (öppen-källkod). Med Skype så funkar allt.

Besvikelsen ang. Skype från mig själv och andra är att den slurkar för mycket RAM. Riktigt bra och modern mjukvara idag erbjuder plugins, där man har möjlighet att stänga av allt som man inte behöver. Jag tror att Skype också kommer att följa den trenden. Jag brukar vilja köra med så få plugins som möjligt i nästan alla program som jag använder för att få ett snabbt och stabilt system. Gör man tvärtom så får man skylla sig själv, alternativt gå en liten kurs i hur saker och ting fungerar. Plugins från andra mjukvaru-leverantörer har ju inte alltid samma expertis och kunnande som hos den eller dom personer som ursprungligen skapade den mjukvara som det hela körs på.

(Källa till ovanstående bild)

Inga kommentarer: