måndag 25 februari 2013

Spel som lämnar Kongregate

Under en relativt kort tid så har flera spel lämnat Kongregate. 2 av dessa exempel är: CLASH: Rise of Heroes samt Backyard Monsters. Jag känner själv att jag inte gärna vill lägga ner allt för mycket tid/pengar på flash-spel som tas ur bruk. Därför så vill jag uppmana alla som spelar flash-spel att hålla sig uppmärksam ang. vilka spel som aktivt spelas och vilka som håller på och "dör ut".

Vad jag förstått så finns det ändå undantag från den regeln och Warflow är ett sånt spel. Detta p.g.a att spelutvecklarna har en glöd för spelet och brinner för dess utveckling. Dom älskar spelet. Dom som spelat Warflow under en längre tid har uttryckt att dom tror att det kommer att finnas kvar under flera år framöver. Det skulle inte förvåna mig om det fortfarande finns kvar om 5 - 10 år (kanske mer?) och det är verkligen inte illa för ett flash-spel! Det här givetvis någonting som man ibland kan misslyckas med att förutspå och det är inte säkert att man alltid vill spela dom mest populära spelen och det är litegrann så jag känt själv också.

Företaget MakingFun som är en s.k. utgivare för spelet CLASH: Rise of Heroes, här har man skrivit på deras Kongregate webbsida att kostnaden för att hålla servern uppe för spelet är för hög och därför så tar man ner spelet. Det här ett företag som förvisso bryr sig om sina kunder, men konceptet: money rules gäller för det här företaget.

Det är dock en klok inställning att se till så att ekonomin inte går i stöpet för ens företag, men besvikelsen är givetvis stor och som också uttryckts. Själv har jag kanske lagt ner 100 timmar på spelet eller något sånt och liten liten summa pengar. Jag känner mig märkligt nog inte så besviken över det hela, det känns lite tråkigt, men ärligt talat så kände jag redan från början att det här är ett spel som hade kunnat vara mycket, mycket bättre. Inga större uppdateringar till spelet hade släppts på 2 år och jag tror att det är en av förklaringarna till varför spelet dog ut och det har diskuteras också vad som kan ha varit orsaken. Dom (MakingFun) skrev nu här senast att dom jobbar på ett nytt kortspel som kommer att lanseras i framtiden.

Inga kommentarer: