onsdag 13 mars 2013

Google+ tar bort säkerhetsinställningar


Igår satt jag och redigerade om i mitt bildalbum för Google+ för att återställa dom säkerhetsinställningar som försvann i samband med att Google utförde sin migrering från Picasa Web till att slå ihop allting med Google+. Jag blev tvungen att redigera om över 1000 album eftersom att säkerhetsinställningen för varje album blev ändrad i Google's migreringsprocess till Limited istället för Locked Limited. Så jag blev tvungen att ändra tillbaks denna säkerhetsinställning. Exakt vad detta innebär är att alla som inte finns i ens vännerlista kunde se alla mina bilder (och alla andras också) (inkl. känsliga bilder) under förutsättning att den här personen eller personerna hade fått tillgång till länken för mitt album på Google+.

Detta har jag sett som ett mycket allvarligt säkerhetshål som uppstått som en konsekvens av Googles migrering och jag har den senaste tiden känt mig förbannad över detta, men det har gått över. Hackare har då fått möjlighet att genom betydligt svagare säkerhetsinställningar fått sig en mycket större möjlighet att komma åt bilder, utan, att ens ha något lösenord. Så jag satt igår och ändrade om allting och givetvis så hade inte Google berättat det här, utan jag "råkade" se detta först igår. Jag har för mig att denna process startade i slutet av december förra året.

Inga kommentarer: