fredag 12 april 2013

Fortsatta java-studier


Vad som ingår i mina java-studier i nuläget är att jag, i väldigt lågt tempo, jobbar på att skriva ihop ett litet java-spel. I nuläget så befinner jag mig ang. teoretiska studier som berör GUI-programmering i java och det är också där själva spelet ligger. Så fokus ligger på att få knappar att fungera, få till ett bra menysystem och så småningom att jag ska kunna tillföra ny funktionalitet till navigeringsknapparna: N(north), E(east), S(south) och W(west) där dom fyra karaktärerna som man ser på mitten av själva kartan då kommer att kunna röra sig i enlighet med detta system. Man ska så småningom likt ett gammalt Amiga-spel som heter Bard's Tale kunna slåss mot både krigare, monster och trollkarlar, men det "kan" ligga några år frammåt i tiden om jag någonsin når dit. Får se. :)

Jag började med java i december förra året och fortsätter att mala igenom mycket teori, analys av källkods-exempel, förståelse av hur man använder kontainerfält och vilka systembibliotek som används för all den källkod som kommer att skrivas ihop.

2 kommentarer:

Simon Johansson sa...

nästa provsteg där kan vara att flytta prickarna till en annan ruta vid knapptryck

Khelben sa...

Tack för kommentaren! :)

Jo, i nuläget så skulle det innebära att hela bilden måste ritas om, om gruppen av karaktärer ska flyttas från en ruta till en annan.

Jag har inte läst någonting ang. sprites eller bobs (bobs är som sprites men ligger inte lika nära grafikhårdvaran), men jag börjar enkelt och primitivt, sedan kan det bli bättre och mer avancerat längre fram! I nuläget så pluggar jag teorin som berör just GUI-programmering och fortsätter på den biten, varvar teorin med det här spelet som jag försöker skriva.

Jag skulle behöva en massa bilder på trollkarlar och krigare och har en idé sedan tidigare att foto mig själv, sedan göra om jättemycket efter det, dvs. den riktiga bilden blir ingenting annan än en grundmall. Jag kan alltså se ut som en demon med röda ögon och vassa stora öron t.e.x. lätt fixat! men behöver någon som fotar mig, vi kan ju kolla på detta nästa helg eller nåt?