fredag 3 maj 2013

Dyrare matpriser och sämre service

Jag har märkt den senaste tiden att det tagits en del dåliga beslut ang. hur maten hanterats och prissättningen inne på min lokala matbutik. T.e.x. så har det tagits beslut ang. inköp av väldigt dyra råvaror ibland och där prissättningen har varit så dyr så jag själv inte haft råd att köpa en del av den mat som jag brukar köpa in. 69 kr/kg på purjolök är ett exempel där man sedan blev tvungna att nästan slänga allting efteråt. Slöseri med mat och pengar. Jag tyckte det kändes som ett väldigt dåligt beslut av ledningen inne på ICA. Det positiva är att man valt att köpa in nya kyl-lådor (eller vad dom kallas?).

Jag vet att matbutiker har olika priser beroende på var man bor och i vilken butik man går in i. Ibland så handlar det inte bara om prissättningen och beslut ang. inköp av olika varor, utan ibland så handlar det också om atmosfären, omgivningen i butiken. Jag tycker t.e.x att ICA Nära i Uppsala är absolut bäst! Dom kanske inte alltid har dom bästa priserna, men deras service har alltid varit helt suverän! Man får ett trevligt bemötande istället för personal som känner sig sönderstresserade som det är på min hemort. Jag vet t.e.x. att det varit samma sönderstresserade personal på butiker som Hemköp inne i Uppsala när jag gick in där ibland. Den butiken lades senare ner även fast jag vet att den funnits där väldigt länge, den låg på nedervåningen innan Åhlens tog över hela lokalen.

Så min slutsummering av det som jag ser och jag upplever som kund, är en mer sönderstressad personal, samt ologisk prissättning när det gäller vissa matvaror. Det pratas mycket ang. att det är bra att äta rotfrukt och grönsaker, men när prissättningen på dessa varor blir dyrare än att gå på restaurang, då tycker jag att någonting är fel någonstans! Och givetvis så är det alltid VD:n som är ytterst ansvarig över alla beslut som fattas i en butik. Jag får hoppas att det mest var tillfälligt, men tyvärr så är det här en trend som påverkat många matbutiker i Sverige, där en prissättning på maten, är, enligt min åsikt: fantasipriser! Dom speglar inte verkligheten på något sätt och det har ingenting med "marknadspriser", det är bara girighet. Att alltid få ut maximalt från kunden.

Inga kommentarer: