onsdag 10 juli 2013

Dålig kommunikation

I nuläget så går det inte att kommunicera med Mary och jag vet att någonting är fel. Hon är en vuxen kvinna och jag kan inte hjälpa henne på något sätt när jag inte ens får kontakt med henne. Hon uttryckte hög grad av tacksamhet bara för ca 2 veckor sedan när jag hjälpte henne från att bli vräkt från lägenheten, men bara 1 vecka senare då hon fått reda på att jag troligtvis inte kommer att kunna hjälpa henne någonting mer det här året (p.g.a. min egen arbetslöshet) så uttrycker hon sig väldigt oförstående ang. min situation för att uttrycka mig milt.

När jag pratade med henne på telefon så uttryckte hon att hon är orolig över sin situation och också uttryckte att jag är den enda personen som försörjer henne och det enda jag varit intresserad av är att hjälpa henne, men när det ser ut så här så får hon se till så att hon hjälper sig själv.

Jag känner själv att tiden tickar snabbt frammåt och jag vet att då hon redan uttryckt att hon inte kan få något jobb någonstans och hennes ekonomi räcker inte för att komma ut i arbetslivet så kan jag förstå frustrationen och hon uttryckte också vid ett tillfälle för inte så länge sedan att det känns jobbigt för henne att jag alltid måste försörja henne. Det svåra är att hon sänder ut blandade signaler och jag tolkar det som att hon behöver tid för sig själv, men tolkar också det som att hon stänger ute mig, hennes partner, i processen. Det omöjliggör för mig själv att kunna hjälpa henne med arbetssökande bl.a. men det påverkar också relationen negativt då man inte kan kommunicera med varandra.

Jag hoppas på att det ska kunna bli bättre framöver, men precis som allting annat i livet så kan också saker bli sämre, vilket i det här scenariot är mest realistiskt. Det finns ingenting jag kan göra förrän hon själv släpper tillbaks mig in i hennes liv igen så jag kan fortsätta att diskutera tänkbara lösningar för att kunna hjälpa henne i hennes liv.

Hmm... åtminstone att hon inte är hemlös i nuläget och för tillfället är jag inte orolig heller. Jag vet hur det ser ut för henne, synd bara att tiden går så snabbt!