fredag 2 augusti 2013

Mary och USA - utfärdad diagnos...

Jag har idag pratat med en läkare via telefon från ett sjukhus i USA och han har berättat litegrann ang. hur det gått med operationerna och allting har gått bra. Det har varit väldigt mycket anti-biotika som hon fått utskrivet och idag fick jag beskedet ang. att hennes njurar är svaga och att hon behöver byta ut en av njurarna. Total kostnad för ett sånt ingrepp ligger enligt läkaren på totalt 120000 kr. Om detta inte görs inom 2 veckor f.r.o.m. idag så beräknas hon dö.

Så jag har berättat för Mary idag via chat att vi ska vara tacksamma över den tid hon har kvar och det här är givetvis inte så bra.. men samtidigt så kollade jag in lite YouTube videos idag och såg att det finns dom som har haft dålig njure i upp mot ett halvår och ändå klarat sig, men det såg inte roligt ut! Så jag får se vad som händer. Om läkaren har fel så har hon betydligt längre tid att leva än 2 veckor, men om läkaren har rätt så dör hon i mitten av den här månaden.

Så jag har känt mig lite ledsen idag, men samtidigt så är det här en del av livet och mitt eget liv måste kunna fungera det också och jag känner också att det gör det!

Uppdatering: det finns en chans att hon kommer att kunna få hjälp i detta, men hjälpen kommer inte från mig för jag har inte råd. Får se vad som händer...

Uppdatering: Det saknades "bara" 20000 kr, men eftersom jag inte kunnat ställa upp så vet jag inte om det blir någon operation för henne. Dom får då sätta henne på dialys-behandling, om det går. Läkaren sa mig precis som jag skrivit i bloggen att han trodde att hon högst skulle leva i 2 veckor utan den här operationen, men jag tror att han har fel. Jag förstår dock att operationen är väldigt viktig, men går det inte så går det inte! Jag känner mig något lugnare i nuläget, men söker jobb i ett mycket högre tempo nu!

Uppdatering: Mary skriver idag att hon har ont i bröstet! Läkaren har gett upp ang. att ge stöd i det här eftersom jag inte kunde betala ut 20000 kr i det här, så han har lämnat henne för att dö nu. Det innebär också att detta nu kostar ytterligare 40000 kr. Så, det är det senaste med den biten. Det ser inte bra ut m.a.o.

Uppdatering: Tur att jag inte hade ekonomi för detta, då det visar sig att det är olagligt med såna här saker, även, i USA. Jag trodde det var lagligt där borta faktiskt. Överlever hon den närmsta framtiden så får vi hoppas någon kan ge henne en passande njure kostnadsfritt istället. Det är inte lätt att veta allt ibland!