fredag 9 augusti 2013

Söker arbete

För några dagar sedan så ringde jag upp en arbetsgivare från Storbritannien som visat intresse för mig via EU Job Mobility Portal. Det är ett spelföretag som heter Bet365. Om jag får jobbet så skulle det innebära att mitt arbete består i att översätta från engelska till svenska på deras webbsidor. Det är första gången på en längre tid som en arbetsgivare via EU Job Mobility Portal visar intresse för mig där jag själv känner att jag skulle klara av jobbet. Han var trevlig att prata med men jag förstod att det finns många i kö som vill ha jobbet. Så... jag tror inte att jag kommer att få det, men det känns som ett viktigt steg i rätt riktning, just det här att ringa upp via telefon och verkligen prata istället för att bara skicka iväg en massa jobbansökningar. Jag är aldrig desperat ang. att få ett jobb och jag tycker att mitt liv är OK. Är man desperat så tappar man fokus på sånt som man behöver göra i det vardagliga livet och det är inte så bra. Det finns alltid mycket att göra för mig, så sysselsättning har aldrig varit något problem och mina javastudier fortsätter under tiden som jag söker arbete. Min tjej i USA tvingas klara sig på egen hand, men hon finns givetvis i mina tankar.

Jag har blivit mycket mer hoppfull ang. att söka jobb utanför Sverige speciellt då möjligheten finns för s.k flyttningsbidrag, det är något som Arbetsförmedlingen här i Gimo förklarade för mig under den tiden som jag funnits som inskriven hos dom. Det är ett bidrag som finansieras av EU och det är då ett bidrag som man måste ansöka om. I mitt fall så blir det då att jag ansöker om detta och att jag meddelar Försäkringskassan ang. min situation. Jag tror inte att man ska vara rädd för att göra det, utan tvärtom så tror jag att det är många som skulle vilja få ut mig ur bidragssystemet och få ut mig i arbetslivet och det är något som jag försökt med själv under en längre tid nu, lyckligtvis så hålls jag kvar inom bidragssystemet under tiden som jag kämpar med att försöka åstadkomma resultat. En ny strategi är att ringa upp och försöka få mer personlig kontakt med arbetsgivarna.

Jag har också provat att gå omkring på min hemort och kolla efter ledigt arbete, men den biten ser hopplös ut! T.o.m. folk som har anställning har på vissa ställen berättat för mig att dom jobbar inte ens heltid eftersom det inte finns tillräckligt med arbete...

Inga kommentarer: