fredag 6 september 2013

Swedbank mobilapp - bristande säkerhet


Jag har testat Swedbanks bank-applikation avsedd för mobiltelefoner och jag märker att det fungerar OK att logga in och tjänsten fungerar, men här kommer min kritik: applikationen är inte kapabel att komma ihåg dom siffror man börjat att mata in om man skiftar mellan 2 applikationer. I mitt fall så skiftar jag mellan ett digitalt anteckningsblock som har inbyggd kryptering. Anteckningsblocket innehåller koden som jag ska mata in och jag kommer alltså inte ihåg alla siffrorna i huvudet, så jag är beroende av att kunna skifta fram och tillbaks då jag matar in koden. Detta är ingenting som fungerar eftersom koden resettas varje gång jag skiftar till en annan applikation. Detta gör att jag blir så illa tvungen att skriva ner min kod med penna och papper för varje inloggning! Detta är en allvarlig säkerhetsrisk eftersom den information som jag skriver ner på papper inte blir krypterad, förvisso att den hamnar i soporna efteråt och det finns ingen som vet vad som är kopplat till den här koden, men det är ändå illa! Ur ett miljöperspektiv så är det också ett minus.

Jag ger Swedbanks mobilapp för betalningar IG i nuläget tills detta är fixat! Jag har accepterat tjänsten men det kommer att ta ett bra tag innan jag ens vågar betala räkningar med Swedbanks mobilapp. Jag låter dom andra ta den risken tills vidare. Jag tror ev. att jag kommer att våga mig på detta först nästa år och har Swedbank lyckats fixa det här säkerhetshålet innan dess så känns det givetvis ännu bättre!

4 kommentarer:

Spock sa...

Tjo, väldigt konstigt jag har inga problem alls med det du beskriver, har både kört appen via android och nu via iOS på iPhone och den minns inmatningen om jag multtaskar.

Khelben sa...

Ja, jag vet inte heller vad det beror på och kör också senaste versionen av Swedbank applikationen.

Android 4.0.4. Vill inte gärna uppgradera heller p.g.a. enbart single core i den här. Kan vara någon glitch, men jag får prova igen vid flera tillfällen för att se om det löser sig.

Per Frank sa...

Swedbanks app SUUGER FETBALLE!! Jag har lagt in alla mina konton från vänner etc. men kan inte få fram dom efter jag har loggat in, utan måste gå på LÄGG TILL KONTO. Fuck!! Måste jag göra om hela skiten igen bara för att den/dom som gjorde appen är totalt slut i huvudet???? Seriöst, jag trodde appen skulle göra det lättare för mig, men nejdå. Låt oss göra det riktigt jävla jobbigt för våra kunder..eller vaddå!? GÖR OM, GÖR RÄTT!! Idioter!!!!!

Khelben sa...

Jag såg din kommentar just nu Per Frank (3 veckor efter din kommentar) och kan bara konstatera att även då applikationen blivit bättre så är den knappast någon ersättare för vad jag kan göra från min internetbank på datorn.

Jag tror att Swedbanks programmerare bör gå en kurs i hur man programmerar..