onsdag 9 oktober 2013

Letar efter fonder...

Jag har idag suttit och letat igenom fonder och mitt arbete med detta kommer att fortlöpa resten av den här veckan. Min uppgift är att hitta en lämplig fond där jag kan få ut pengar för kostnad av Marys mediciner. Jag kom också på idag att det inte räcker med just kostnad för mediciner, hon behöver ju mat också! Så det blir att jag ansöker om detta också. Givetvis så tar sådana här saker tid och man måste visa att man är väldigt seriös i det här. Att kombinera den fysiska boken mot Globalgrants webbsida har varit ett mycket bra sätt för mig att snabbt kunna matcha fonder mot boken då nummerna är kompatibla.

Mary befinner sig i blåsväder och en gissning är att hon redan fått hem vräkningsbeskedet i brevlådan där borta. Det är viktigt för henne att kunna tänka logiskt på situationen även fast jag vet att det kan vara svårt att göra det. Det ser också ut som att jag kommer att kunna supporta henne ekonomiskt denna månad med väldigt, väldigt liten summa pengar (här i Sverige så skulle det motsvara matpengar för 1 vecka i normalfallet, det ska räcka för henne i 1 månad). Nu vet ju jag redan att hon måste avstå från medicin helt och hållet och bara köpa mat för pengarna och jag vet inte exakt hur det kommer att påverka henne, så det blir nog jobbigt framöver.

Så jag har väldigt mycket att göra här borta, men jag hoppas på att kunna åstadkomma positivt resultat genom att försöka hitta en fond som kan hjälpa Mary med mat och medicin. Jag är pessimistisk ang. att det kommer att gå snabbt, men jag har fått reda på att om ansökan kommer in i tid så har det legat på maximalt 2 månader innan utbetalning av några pengar inträffar (om det godkänns). Det här är dock det bästa jag kan göra, så man får se hur lång tid det kommer att ta. Sannolikheten att hon dör innan jag får ut pengarna, "kan" nog vara ganska hög, men det är inte mitt fel. Det beror på hur man väljer att hantera den här kvinnan där borta i USA. Jag tycker att dom hjälp-organisationer som ändå finns i USA, jag tycker att dom har ett ansvar gentemot Mary att se till så att någonting sånt inte inträffar, det ansvaret måste ligga på dom och inte på mig, men jag ska iallafall göra min insats, det hade jag tänkt.

Mary skriver ofta att hon inte kan få hjälp och eftersom att jag faktiskt ringt upp olika organisationer via Skype så vet jag också det stämmer. Det mest hoppfulla samtalet som jag haft kom från en person som jobbar inom katolska kyrkan, hon svarade dock att dom inte hade några pengar för sådana här saker sist jag pratade med henne, men jag har också en känsla av att dom säkert skulle säga det ändå och att det kan skilja sig litegrann om man är där på plats, kanske? Dvs. officiellt sätt så har dom inga pengar, men inofficellt så: who knows?