fredag 15 november 2013

Mer spåk-studier

Jag har förresten börjat studera det tyska språket och har jobbat med detta i 2 veckor nu. Det går ganska bra och är kul också! Ett av målen med detta är att jag ska kunna söka jobb i Tyskland framöver och med lite tur så kanske jag på lång sikt kan få något? Vet inte i nuläget. Tyskland är iallafall väldigt intressant och speciellt med tanke på när man diskuterar solpaneler också ds. Tyskland är ett föregångsland när det gäller det enorma arbetet som dom lagt ner på detta och sedan jag kollat in diverse dokumentärer från YouTube så har jag känt mig mer än imponerad över vad som gjorts hittils.

Sedan så är det också som så, att även om jag inte kan få jobb i Tyskland så har jag nytta av tyska här hemma i Sverige. Det gör att jag t.e.x. kan ge IT-support på svenska, engelska och tyska när jag börjat bli bättre på det här. Ett av mina mål att jobba vidare för att försöka göra mig själv mer attraktiv måste utgå ifrån att bredda mina kunskaper. Mer rynkor i pannan och i ansiktet kan jag knappast göra mycket åt, men såna här saker öppnar upp nya möjligheter som tidigare inte funnits där för mig.

Mina studier i java ligger på is i nuläget p.g.a. språkstudierna i tyska, men det känns ganska skönt att kunna ta ett break från ett ämne för att ge mig in i ett nytt. Det är inte som så att mina kunskaper i java ökar mina möjligheter att få jobb utan att jag har utökade kunskaper också inom andra ämnen, så det är något jag tänkt på och kommit fram till att det skulle vara en miss att inte se det.

Inga kommentarer: