torsdag 20 mars 2014

Radiotjänst bryter mot lagen


Den här artikeln skrevs förra året. Källa.

Jag måste själv betala tv-licens trots att jag saknar egen internet-anslutning, därför så har jag överklagat Radiotjänsts beslut och den sista bedömningen görs hos Förvaltningsdomstolen i nuläget.

Jag har valt att hänvisa till en lagparagraf som ska skydda människor med låg ekonomi. Får se hur det går. Jag utgick redan från början att jag skulle förlora, men man måste försöka och jag har också känt att jag inte orkar med stressen som det skulle innebära om jag t.e.x. skulle välja att ljuga om att jag inte har tillgång till internet. För mig så fungerar inte det riktigt, tvärtom så är det ju som så att dom som väljer att ljuga då hamnar på fel sida om lagen och därför så kommer lagen att vara emot dom som ljuger istället för tvärtom (iallafall i det här fallet).

Det är bra att det är många som väljer att strida Radiotjänsts beslut även om man förlorar. Det betyder någonting även fast jag är övertygad om att Radiotjänst själva inte har tillräckligt med intelligens för att förstå sådana här saker, men det är OK. Vad som är lite synd dock är att en stor del av svenska folket faktiskt fortfarande väljer att supporta SVT, Svensk Radio och Utbildningsradion precis som ingenting har hänt. Dvs. deras predikan ang. att Radiotjänst själva är så duktiga på att följa lagen, den gör att många köper det som dom hävdar i deras argumentation (eller s.k propaganda), här finns en besvikelse från min sida. Jag känner respekt för alla som väljer att kämpa emot Radiotjänst. I framtiden så kanske Radiotjänst vaknar upp och inser att det här är inte rätt system. Att lägga TV-licensen på skatten hade kunnat gjort att tv-licensen blivit billigare för alla och dom hade sluppit alla kontroller och alla kostnader för deras kontrollanter som ska åka omkring överallt, förfölja människor och ringa upp dom på kvällar och helger när man sitter någonstans och kollar in en film (eller liknande) och slappnar av efter dagens studier/arbete. Det är precis som jag skrivit, dvs. dom väljer att hålla fast vid ett gammalt system (s.k. "public service"), får stöd från det av Svenska staten, får stöd från det från svenska folket och vinner i princip varenda fall i domstol (hmm??). Dom kräver även s.k dödsbon på tv-licens utan att kolla upp ordentligt, har jag också fått information om. Det är också någonting som visar att "någonting" inte är helt rätt med Radiotjänst.

Det här handlar bara om pengar, absolut ingenting annat, iallafall för Radiotjänst.

1 kommentar:

Khelben sa...

En nyare rapport: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/professor-sagar-tv-avgiften-i-ny-rapport_8800014.svd