tisdag 13 maj 2014

Nya Debian 8.0 "Jessie"

Nya Debian Jessie är en distribution som jag hoppas på att kunna köra nästa år. Om ekonomin tillåter så blir det också på en ny energisnål laptop här borta. Än så länge så befinner sig Debian "Jessie" i alfa-version med fungerande installationshanterare. Det ska också fungera, men det finns "en del problem" så jag känner inte att jag vill ha detta som mitt nya primära system, utan det blir först nästa år som jag tror att det ska kunna bli aktuellt! Jag har tyvärr märkt att även nya Linux distributioner har blivit mer minneskrävande och jag sitter på en gammal laptop här borta med 2 GB RAM och jag kan säga att det fortfarande funkar för mitt nuvarande Debian system. 2 GB RAM är fortfarande rätt mycket RAM enligt min åsikt, bara man har kontroll över vilka applikationer som man väljer att acceptera att köra.

Hade jag skaffat ny laptop detta år så hade den haft 8 GB RAM, men gör jag det nästa år så hoppas jag på 16 GB RAM istället, men får se vad det innebär i prisskillnad, samt om det erbjuds för lättare laptops eller inte, återstår att se. Om det blir ny laptop så byts den inte ut dom kommande 5 eller 10 åren efteråt, så... gäller att tänka frammåt litegrann.

Inga kommentarer: