fredag 24 juli 2015

Nytt system nästa månad

Någon gång nästa månad, förhoppningsvis i början av månaden så kommer jag att börja köra nya Debian 8.1 "Jessie". Jag sitter i nuläget på ett föråldrat system på en gammal laptop, som detta år kommer att pensioneras. Ska bli intressant att få uppleva det nya systemet. Jag ska undvika att gå in specs. i min blogg p.g.a. stöldrisk, helt dum behöver man inte vara även fast resterade 99% av befolkningen tycks göra ganska puckade saker, sett ur ett säkerhetsperspektiv (ta bara "selfies" som ett konkret exempel, eller att använda Facebook...

Så... något fartmonster blir det definitivt inte, men jag känner att det var dags att byta ut den här datorn då USB-portarna levererar samma prestanda som ett gammalt 28k modem (ungefär, ej överdrivet).

Så vad är intressant med detta? Det mest intressanta för mig själv är att jag precis som på den gamla Amiga-tiden, får ett system som blir mer anpassat till hur jag vill arbeta med ett system. Jag är van vid att köra några program samtidigt och håller mig oftast till högst 2 - 3 flikar i webbläsaren. Även att skriva denna text i HTML-mode gör att både cpu:n och gpu:n måste jobba på litegrann.

Inga kommentarer: