tisdag 13 oktober 2015

Java och framtiden



Jag installerade Java 8 igår (OpenJDK) via Debian backports, vilket innebär att den hämtar från SID. Jag tankade också ner senaste versionen av Eclipse då Debian tyvärr har för gammalt, men passar fortfarande för Java 7 vilket är det som jag fortsätter att använda primärt sätt. Jag måste lära mig JavaFX innan det känns meningsfullt att börja koda för Java 8. Jag har varit väldigt hårt emot JavaFX ända sedan det lanserades med Java 7 och inte känt något intresse av att använda det alls. Jag läste igår att tidigare versioner av JavaFX har varit instabilt och inte fungerat så bra, men i och med nya JavaFX för Java 8 så ska dom alltså fått ordning på det, så det låter ju positivt! Jag gillar också att stödet för CSS nu ska fungera tillsammans med Java och detta är ingenting som alls funkat tidigare med Java. Detta bör innebära möjligheten att skapa mer kraftfulla gränssnitt än tidigare.

Jag måste dock vänta ganska länge till, eftersom jag inte kan någonting om JavaFX och jag kan inte börja skriva kod där jag inte förstår vad jag gör, men för framtiden så är JavaFX något som jag inte kan blunda för, men känner också samtidigt att det måste för mig själv också vara frivilligt om jag vill hålla kvar vid gamla Swing och Java 7 då jag ändå har ett spel som jag jobbat med i nästan 3 år nu, varav det tog mig MINST 1 år att få ordning på hur Swing verkligen fungerar och det är, iallafall för mig, väldigt, väldigt jobbigt att sätta sig in i nya saker och det tar mig mycket tid att lära om, men visst är det möjligt!

Så det ska bli intressant och lite spännande att på sikt, gå över från Swing till JavaFX, men mitt spel som jag jobbat på kommer att ligga kvar för Swing och Java 7, för det är alldeles för mycket jobb att hålla på och skriva om allting, det är 1000-tals rader med kod som behövs skrivas om, och jag känner mig inte tillräckligt motiverad för att göra detta, utan JavaFX får ligga till grund för framtida projekt, där jag gör nya program och kanske också att jag väljer att skriva ihop ett nytt spel också, ingenting som jag bestämt än så länge.

Inga kommentarer: