onsdag 18 november 2015

Arbetsförmedlingens webbinar - kritik

Jag provade Arbetsförmedlingens "webbinar" tidigare under hösten. Jag fick en rek. att jag skulle prova detta från en person som jobbar på Arbetsförmedlingens webb-chat. Jag kan summera lite kort vad den handlade om även fast jag inte orkade mer än 5 minuter av den video som sändes ut i totalt 1 timme. Jag gjorde en stor ansträngning att verkligen lyssna på det som hon sa. Det fanns ingen direkt feedback mellan det hon sa och det som deltagare skrev i chatten, chatten var publik så alla kunde se alla. Så det hade lika väl kunnat vara en inspelad video som man bara tankar ner från deras webbplats, men det var inte det mest negativa.

Det mest negativa var hur hon valde att på ett väldigt naivt sätt uppmana alla människor att lägga in eller dela all personlig information som man har på Facebook, inkl. ens telefonnr, ens hem-address, allt vad man pysslat med i livet (i princip) samt jobb som man haft (då förstås). Som kanske inte alla vet, så äger man inte själv informationen som man lägger upp på ens egen Facebook sida. Sedan så innebär det faktum att man utsätter sig själv för oseriösa arbetsgivare och jobbiga telefonförsäljare ( "jobbiga" ). Man blir en måltavla för dessa människor och dessutom så har man ingenting kvar när det gäller privatlivet. Facebook är ett bra sätt att dela ens liv med fullt av människor som man inte vet någonting om. Om man känner sig trygg med detta, så är det inga problem, men... enligt vad jag förstått så finns det fortfarande människor som vill ha ett privatliv och att man här har en anställd person för en myndighet som rek. Facebook för att söka jobb, istället för att rek. deras egna system för arbetssökande, det är SÄMRE än om du vistas på en arbetsförmedling på det fysiska planet.

Jag är inte 100% emot Facebook, men det stora problemet med Facebook är att många inte klarar av att använda Facebook på rätt sätt och precis som alla tjänster som kommer från företag eller organisationer, så ska alla tjänster missbrukas, eftersom att det verkar ligga i människans natur att missbruka saker.

Så... jag tycker att webbinariet var ett stort skämt! Man lägger ingen vikt vid att skydda människors privatliv och även om man skulle tycka att hela den biten är OK så handlade kursen mestadels ang. att man ska använda Facebook i arbetssökandet eftersom att det finns "gömda jobb" ute på Facebook-sidor.

Så för mig så var det första gången och absolut sista gången som jag provar deras s.k "webbinar". Jag tycker det är synd att en myndighet som Arbetsförmedlingen som ändå får så otroligt mycket pengar från staten att dom har sådana där människor som på ett väldigt naivt sätt tror att Facebook ska kunna lösa folks problem. Det tyder på en väldigt, väldigt hög inkompetens hos organisationen på Arbetsfömedlingen och.. även fast det inte är en nyhet, så tycker jag ändå att dom hade kunnat lyckas med det här OM det hade funnits ett riktigt engagemang där man väljer att skydda människors privatliv SAMTIDIGT som att man hjälper folk att söka jobb. Så är alltså INTE fallet med deras webbinar.

Jag tänker iallafall även fortsättningsvis använda mig av deras IT-tjänster där man på egen hand kan söka jobb, men jag tycker det är synd att det inte finns något verkligt engagemeng hos en så stor myndighet som Arbetsfömedlingen som har så otroligt mycket pengar! Damen på video-chatten beskrev Facebook som "ett nytt fenomen". Jag vet inte vilken grotta som hon vistats i dom senaste 10 åren, men det är tydligt att dom tar in folk som inte riktigt vet vad dom pratar om. Jag var nyfiken och gav detta ett försök, men nu vet jag att det var bortkastad tid och skulle inte rek. någon att slösa bort sin tid på en sån här grej.

Inga kommentarer: