tisdag 2 februari 2016

Dålig svensk journalistik

Jag har blivit väldigt intresserad av vad som händer i världen nu dom senaste åren (mycket mer än tidigare) och Youtube har hela tiden varit min guide mot att följa nyheter via webben. Det finns många bra dokumentärer och också youtube videos från enskilda individer i olika länder som verkligen på riktigt beskriver vad som händer i landet. Så jag är tacksam över att Youtube finns! Samtidigt så har youtube används som propaganda-maskin av både privatpersoner, företag och även statliga myndigheter har också valt att använda youtube som ett medium för detta. Vacciner är ett exempel hur statliga myndigheter valt att använda Youtube.

Jag står inte ut att läsa vad som skrivs från svenska medier annat än sånt som berör vad som händer här i Sverige, men även där har jag ett skarpt begränsat intresse p.g.a. min egen möjlighet att ej kunna påverka något, vilket för mig alltid varit väldigt frustrerande. Alla saker som är fel, t.o.m saker som är helt fucked up, men jag är i detta avseende enbart en åskådare och jag har accepterat detta.

Igår stötte jag på en intervju som gjordes p.g.a. Hillary Clinton (2013) av en svensk journalist som heter Stina Dabrowski. Det var länge sedan jag hörde talas om henne sist, men jag känner till namnet. Jag måste säga att det var en av dom absolut sämsta intervjuer som jag någonsin sett. Min reaktion är inte så stark, men det faktum att man väljer att försköna Hillary samtidigt som man berättar om hennes karriär, det fick mig att avbryta efter halva intervjun. Stora delar av världen känner till den korruption som Hillary gjort sig delaktig i, men såna här intervjuer som förskönar en sån här individ på ett sånt sätt att man hade kunnat trott att det var en ängel som hon satt med, well... det fick mig att känna en väldig dålig smak i munnen. Jag vet att många andra svenska journalister gör samma sak med större människor som dom möter på från USA, så det är inget nytt, men det stör mig att svenska journalister måste vara så stjärt-slickande. :(

Här är en länk till intervjun.

Inga kommentarer: