torsdag 4 februari 2016

Jag gjorde rent laptopen idag


Ja, då jag valde att formattera om hårddisken med linux första dagen jag fick hem laptopen i höstas så rök garantin på datorn. För mig så var det ett givet val då jag avskyr Windows. Man är ganska blåst om man väljer att köra Windows p.g.a olika orsaker, så det handlar inte bara om tycke och smak, men jag ska inte gå in på den biten denna gång, utan jag spar det till en annan dag. ;)

Så nu har jag då äntligen öppnat upp HP laptopen och ovanstående bild visar hur det ser ut på insidan. Mycket riktigt så finns det 2 st platser för RAM (1 upptagen med 1x8 GB), vilket då inte överenstämmer med HP:s egen webbsida där det står max 8 GB RAM. Det tog mig inte så lång tid redan innan jag köpte den att lista ut att så inte är fallet, men här är den 100%:a bekräftelsen, så det känns positivt inför framtiden (gäller bara att jag inte väntar för länge, för då finns risken att jag inte kan få tag på passande RAM (DDR3) iallafall, men några år till iallafall tror jag det är lugnt).

Det var kämpigt att öppna upp den och det var enbart tack vare en youtube video där jag kunde följa instruktionerna för hur man skulle göra. Det stora problemet med denna modell, det är att man måste bända upp hela plast-chassit på ett väldigt speciellt sätt för att inte bryta sönder plasten... Jag har aldrig varit med om något liknande, men det gick bra! Det tog mig någonstans mellan 3 och en halvtimme till 4 timmar innan allt var färdigt. Rengjort med t-röd och borstat rent nogrannt ds. Så nu låter den lika fint som första dagen jag hade fått den hemleverat! Detta är den bästa laptop som jag någonsin haft, samt suttit med! Så jag är fortfarande mer än nöjd över denna och kommer att ha den så länge det bara går!

Debian är också det överlägset bästa operativsystemet på planeten (ingen överdrift). Systemet betér sig exakt så som jag vill och jag har aldrig några större problem. Den enda tröskeln med Debian är själva installationen, för den är onekligen mycket svårare än att installera Windows, men det har vi mestadels hårdvaru-tillverkare och deras samarbete med Microsoft att göra (se bl.a. deras "SECURE BOOT" för mer information). Man får vara lite envis så är det inga större problem. Windows-licensen rök givetvis, men det är fortfarande inget jag lider av.

Inga kommentarer: