söndag 4 september 2016

Fästing-biten

Jo, det var belöningen för att jag var ute och plockade nypon i fredags. Det blir kanske sista gången jag gör det. Jag har aldrig råkat ut för någonting sånt här tidigare och har ej heller vaccinerat mig på fästingar. Jag har inga planer på att vaccinera mig den kommande framtiden heller, utan det är tydligt att det är för mycket fästingar på just bladen till nyponen för att jag ska känna mig trygg i det, så det är något som går bort helt enkelt.

Jag slet bort fästingen med 2 fingrar, gjorde rent med diskmedel och vatten. Verkar som jag haft tur denna gång då fästingen var väldigt, väldigt liten och att jag kunde rycka ut den utan att förstöra den.

Jag tvingas nu vara uppmärksam på eventuella symptom framöver. Plockning av bär på marken kommer dock att fortsätta, det är bara ofarliga spindlar som jag då får umgås med samt blodsugande myggor..

Inga kommentarer: