måndag 7 november 2016

Debian i 17 år!

Detta år så är det totalt 17 år som jag använt Debian nu. Det började år 1999 när jag började använda Debian på min Amiga 4000. En av orsakerna till varför jag drogs till Debian var det faktum att när jag började köra med powerpc-processor så var det fortfarande mycket mjukvara som inte fanns tillgängligt till den nya processorn. Lyckligtvis så hade den 2 processorer, en för 68k och en för PPC. Det gjorde att jag kunde fortsätta och köra alla mina gamla program. Jag har fortfarande aldrig suttit på en PC-dator som har 2 olika typer av processorer som samkörs av ett och samma operativsystem. AmigaOS var och är fortfarande ett av dom bästa operativsystem som tagits fram, enligt min åsikt. Dom allra mest inbitna Windows-fanatikers kunde inte riktigt förstå varför man fortsätter att använda ett operativsystem där spelen slutade konkurrera med PC/Windows. Men för mig så handlade aldrig AmigaOS om spelen. Det var operativsystemet med dess kraftfulla multi-tasking som Windows inte kunde leva upp till som var det som var så speciellt! Windows var ett skämt på den punkten under en väldigt, väldigt lång tid! Hur operativsystemet betédde sig i kombination med dom gratis-program som fanns tillgängliga var också något som jag gillade! Även idag så känner jag att jag saknar AmigaOS ibland. Linux blev den självklara ersättaren p.g.a. det enorma utbutet av mjukvara som fanns och finns tillgängligt! Jag har använt Debian i många, många år nu. Att kunna sitta med ett system som jag litar på, samt att veta att alla program som finns i distributionen har nogrannt testats för att allting ska fungera tillsammans. Testningen sker av Debian själva och även fast systemet inte är 100% perfekt, så är det i nuläget det absolut bästa och mest kraftfulla Linux distributionen som finns på marknaden!

Om Debian fortsätter som dom gjort hittils så fortsätter jag att använda Debian tills den dag jag läggs ner i gravkistan, tummen upp för Debian! Världens bästa operativsystem. Om du aldrig sett eller testat Debian så tycker jag synd om dig. Gå till Youtube och sök på Debian och välkommen till en bättre värld! Befria dig från Microsofts konstanta spioneri NU.

Inga kommentarer: